Alla företag behöver bra kundtjänst


Källa: Pixabay

Kundtjänst är ett yrke som det finns många delade uppfattningar om. För några är det en tjänst som bara ska finnas på ett företag. För andra är det ett tillfälligt yrke och något man kan arbeta med vid sidan av. Kundtjänsten spelar däremot en viktig roll i företagskedjan. En kundtjänst med dåligt rykte kan stjälpa en hel verksamhet, oavsett vad de erbjuder. Det är nämligen kundtjänstarbetarna som är länken till kunderna och de behövs inom alla branscher. 

En tjänst med många namn

Du har säkert stött på flera benämningar för det här yrket. Kundtjänst kan kallas för kundsupport, kundservice, kundkommunikatör eller kundadministratör. Det har också blivit vanligt att man använder de engelska termerna ”customer support” eller ”customer relations”. Alla dess benämningar syftar i regel på samma yrke. De engelska termerna används ofta om företaget arbetar mot kunder utanför Sverige. 

Att det finns så många namn för samma yrke har olika förklaringar. Dels är det ett sätt att öka intresset för positionen och höja dess status. Det kan samtidigt vara en direkt beskrivning av tjänsten. All kundtjänst involverar inte samma arbetsuppgifter. Den främsta uppgiften är att möta kunden och hjälpa dem med frågor och problem. Andra uppgifter kan vara administrativa och involvera försäljning, beställning och schemaläggning.

Kundtjänsten sätter standarden

Alltifrån myndigheter till serviceföretag och industrier behöver en form av kundtjänst. Den här tjänsten kan outsourcas till call center eller vara företagsspecifik. Den kan bestå av ett fåtal personer eller flera team som är ansvariga för olika områden. Oavsett bransch spelar kundtjänsten en viktig roll. Om kundtjänsten har ett rykte som långsam eller otrevlig kan det direkt påverka företaget. I stället för att välja deras produkt eller tjänst kan kunden gå till en konkurrent. 

En bra kundtjänst är trevlig, kunnig och tillgänglig. Kundtjänstarbetare för en streamingtjänst ska kunna svara på alltifrån abonnemangsfrågor till tekniska frågor. Kundtjänsten för en bank ska kunna svara på frågor om banktjänsterna och leda kunderna vidare till banktjänstemän. För tjänster som är tillgängliga dygnet runt är det viktigt med en tillgänglig support. Kundtjänsten för ett online casino med mängder av casinospel ska gå att nå alla dagar i veckan. Det ska helst finnas flera kommunikationsvägar, såsom live chatt och telefon. Ett plus är ett hjälpcenter där spelarna själva kan söka efter svar på frågor. Om svaren inte finns där kan ett kunnigt team svara på frågor om insättningsmetoder, spelregler och eventuella tekniska problem.  

Källa: Unsplash

Lön och kvalifikationer

Genomsnittslönen inom kundtjänst i Sverige är 27 800 kronor. Män och kvinnor tjänar ungefär lika mycket men männen tjänar i genomsnitt 700 kronor mer i månaden. Det krävs oftast inga specifika kvalifikationer för att arbeta inom kundtjänst. De flesta arbetsgivare vill se att de finns en grundutbildning men det är viktigare att personen i fråga är datasäker, snabblärd och gillar att prata med människor. Beroende på bransch kan det krävas viss kunskap om verksamheten. Det är däremot vanligt att utbildning sker internt. Extern utbildning, såsom inom administration och kundservice, kommer att räknas som meriter och kan ge högre ingångslön.   

Kundtjänsten ska inte ses som en lägre position på ett företag. Det är en viktig del i kugghjulet, oavsett bransch. Det är kundtjänsten som är direktlänken till kunden och de behöver alltid hålla högsta kvalitet. 

Lönestatistik för populära yrken


Vilken lönestatistik är mest populär? Här hittar du medellöner för de mest eftertraktade yrkena. Klicka på knapparna nedan för att komma till statistiken.